Allmänna villkor för Solstickan Design

Tack för att du visar ditt intresse för våra produkter! Nedan finner du de villkor som gäller för ditt köp; de förklarar vilka rättigheter du har. Skulle du ha några frågor är det bara att kontakta oss, så förklarar vi mer än gärna hur allting fungerar. Det som förklaras här är vem du handlar från (sektion 1), hur du lägger en order (sektion 2), priser (sektion 4), frakt och leverans (sektion 6), ångerrätt (sektion 7) och garantier (sektion 9). Vi hoppas att du blir nöjd med ditt köp!

Allmänt
Dessa allmänna villkor (de "Allmänna villkoren") gäller när du ("Kunden" eller "du") lägger en order från Solstickan Design, organisationsnummer SE556837-996901 ("Företaget", "oss" eller "vi") på solstickandesign.se, ("Webbplatsen").

Genom att acceptera de Allmänna villkoren bekräftar du att du är minst 18 år gammal eller att du har din förmyndares tillstånd och att du uppfyller de Allmänna villkoren. Du bekräftar även att du har läst informationen om hantering av personuppgifter och cookies och godkänner användningen av sådan data i enlighet med Shopify's integritetspolicy.

Vi säljer våra produkter till flera länder och jurisdiktioner och dessa Allmänna villkor är framtagna för att vara globala. Beroende på var du bor kan dock tvingande lagstiftning gälla. Vi respekterar tillämpbara lagar och inget i dessa Allmänna villkor ska uppfattas som en begränsning av dina lagstadgade rättigheter, om sådana lagar ger dig större rättigheter än vad som anges här.

Genom att acceptera dessa Allmänna villkor förstår och accepterar du att alla ordrar, köp och transaktioner görs exklusivt mellan Företaget och Kunden, och att Shopify – i egenskap av plattformsleverantör – inte tar något ansvar för innehåll, interaktioner eller transaktioner gjorda på solstickandesign.se.

Ordrar m.m.
När du tar emot en orderbekräftelse från oss betyder det att din order har accepterat och att du ingår ett köpavtal. Vi rekommenderar dig att spara orderbekräftelsen för eventuell framtida kontakt med oss. Vi kan neka en order av olika anledningar, exempelvis om du lämnar felaktiga personuppgifter och/eller dras med skulder sedan tidigare.

Du kan ångra din order till dess att vi har bekräftat den. Vi kommer sedan att återbetala eventuella utgifter som du, ditt konto- eller kreditkortsföretag har utfärdat för ordern.

Vi kan annullera en order om de beställda produkterna är slutsålda. Vi kommer sedan att återbetala eventuella utgifter och meddela dig om likvärda produkter om sådana finns tillgängliga.

Alla beställda produkter förblir vår egendom till dess att vi har mottagit fullständig betalning för dem.

Villkor och bestämmelser för Solstickans Presentkort
1. Solstickans Presentkort kan inlösas på www.solstickandesign.se för köp av berättigade produkter. Kan ej användas hos återförsäljare. Presentkortet får inte användas för köp av nytt Solstickan Presentkort.

2. Giltighetstiden för Solstickans Presentkort är 1 år från inköpsdatum, därefter förfaller innestående belopp. Giltighetstiden går inte att förlänga och ett utlöpt presentkort ersätts ej.

3. Solstickans Presentkort kan vid köpetillfället laddas med saldo från 100 kr till 1 000 kr.

4. Presentkortet kan inte lösas in mot kontanter.

Övriga villkor Presentkort
Presentkortet är en värdehandling och bör hanteras varsamt. Förlorade eller skadade presentkort ersätts inte. Presentkortet är inte personligt och kan användas som ett betalmedel av den som har tillgång till kortet.

Presentkortet kan användas obegränsat antal gånger till dess att saldot är förbrukat. Används Presentkortet för köp med belopp som är lägre än det saldo som finns på Presentkortet, minskas saldot på Presentkortet med köpebeloppet. Det går att delbetala ett köp med Presentkortet och betala det resterande beloppet med ett valfritt betalmedel som tillåter delbetalning. Vid återköp av varor betalas beloppet in på ett nytt presentkort.


Företagsfaktura.
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.


Kundinformation m.m.
Du ansvarar för att de personuppgifter du lämnar till oss är korrekta och fullständiga. Du ansvarar för alla köp som görs med dina inloggningsuppgifter. Se till att du håller dina inloggningsuppgifter hemliga och att ingen annan kommer åt dem utan ditt tillstånd. Meddela oss om du misstänker att någon har fått tag på dina inloggningsuppgifter utan ditt tillstånd.

Priser, avgifter m.m.
De priser som finns angivna på Webbplatsen gäller för ordrar som har lagts på Webbplatsen. Alla priser gäller den valuta som anges på webbplatsen och innefattar moms där det anges (beroende på var du bor kanske moms inte gäller ditt köp). Om inget annat anges på Webbplatsen ingår inte betalnings- eller fraktkostnader och dessa redovisas separat. Tänk på att lokala avgifter (så som valutaväxlingsavgifter, kredit- eller kontokortsavgifter, moms, tullavgifter m.m.) kan tillkomma beroende på var du bor och din lokala lagstiftning. Du ansvarar för sådana avgifter och kan inte få dem betalda av oss.

Specialerbjudanden
Vid vissa tillfällen kan vi, för vissa produkter, erbjuda bättre villkor än de som anges i de Allmänna villkoren, exempelvis vad gäller förlängd ångerrätt eller kostnadsfria returer. Sådana bättre villkor gäller endast under en begränsad tid, till dess att de specifika produkterna sålt slut, och kan annulleras av oss när som helst, och i så fall gäller dessa Allmänna villkor utan ändringar.

Frakt och leverans
Produkter som finns i lager levereras vanligtvis inom det antal arbetsdagar som visas på Webbplatsen. Den uppskattade leveranstiden för en order anges i orderbekräftelsen. Vid händelse av förseningar informerar vi dig och fortsätter att övervaka ordern. Du kan annullera ordern om leveransen försenas i mer än 30 dagar och förseningen inte har uppstått på grund av dig.

Beroende på fraktmetoden kan du behöva hämta ordern från ett specifikt utlämningsställe. Du måste göra det inom tiden som anges på leveransavin. Om du inte hämtar ordern i tid kan en förseningsavgift tas ut från dig och ordern kan skickas tillbaka till oss på din bekostnad. Vi kan även annullera ordern om du inte hämtar den i tid.

Ångerrätt
Du har rätt att ångra din order genom att meddela oss detta inom 14 dagar från det att du tog emot dina produkter. Du måste sedan skicka ett ångermeddelande till oss med ditt namn, din adress och e-postadress, ditt ordernummer och en lista över de produkter som omfattas, exempelvis genom att använda formuläret på Webbplatsen. Sedan måste du omedelbart och inom 14 dagar från det att du skickade ångermeddelandet returnera produkterna till oss på egen bekostnad. Du ansvarar för skicket på produkterna under leveransen tillbaka till oss, därför rekommenderar vi dig att skicka dem väl paketerade, i gott skick och i den ursprungliga lådan och/eller förpackningen.

När du ångrar en order återbetalar vi det pris som du har betalat för produkterna du returnerar, inklusive fraktkostnader för standardleverans till dig (d.v.s. den billigaste fraktmetoden; du får ingen återbetalning för extra utgifter om du valde expressleverans eller liknande). Av den summa som återbetalas kan vi dock dra pengar för produkternas värdesnedsättning om sådan har uppstått på grund av att din hantering varit för slitsam i förhållande till vad som krävs för att avgöra produkternas funktion eller karaktäristiska drag. Vidare ersätts bara fraktkostnader om de returnerade produkterna utgör en hel order, alltså återbetalas de inte om du bara returnerar delar av en order. Vi utfärdar återbetalningen så fort som möjligt och inom 14 dagar från det att vi mottagit ditt ångermeddelande. Vi kommer dock att hålla på återbetalningen till dess att vi har tagit emot de returnerade produkterna eller bevis på att de har skickats till oss (i form av ett leveranscertifikat). Återbetalningen betalas ut med samma betalningsmetod som du använde för att betala de returnerade produkterna om inget annat har avtalats.

Garanti och klagomål
Vissa av våra produkter kan omfattas av garantier. Information om sådana garantier lämnas på Webbplatsen eller i dessa Allmänna villkor. Orderbekräftelsen är ett garantibevis. Våra garantier omfattar endast tillverkningsfel och därmed inga fel som uppstått i samband med exempelvis slitage, onormal användning, vanvård eller någon form av yttre påverkan exempelvis tapp- eller vätskeskador. På Konsumentköplag (2022:260) | Sveriges riksdag (riksdagen.se) kan du läsa lagen i dess helhet.

Du kan, inom 2 år (eller annan lagstadgad längre tidsperiod) efter det att du tagit emot produkterna, lämna klagomål på produkter som är defekta enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Du måste då skicka ett klagomål till oss med ditt namn, din adress och e-postadress, ditt ordernummer och en lista över de produkter som klagomålet omfattar. Du måste lämna in ditt klagomål så fort som möjligt efter att defekten har upptäckts. Alla klagomål som lämnas inom två månader från det att defekten upptäcks räknas som lämnade i god tid.

Vi återbetalar dig för de defekta produkterna i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning och ansvarar för kostnader som uppstår i samband med att produkterna skickas tillbaka till oss. Det är vårt mål att utfärda sådana betalningar inom 30 dagar från det att vi mottagit klagomålet och fastställt att en återbetalning ska göras, men det kan ta längre tid beroende på produktens natur. Det är även vår strävan att följa de riktlinjer för defekta produkter som fastställts av relevanta nationella konsumentskyddsmyndigheter. Återbetalningen betalas ut med samma betalningsmetod som du använde för att betala de defekta produkterna om inget annat har avtalats.

Ansvarsbegränsning
Såvida lokal lagstiftning inte anger något annat är vårt ansvar begränsat till direkta skador och under inga omständigheter ska vi hållas ansvariga för indirekta skador, så som inkomstbortfall eller dylikt.

Intellektuella egendomsrättigheter
Webbplatsen och allt dess innehåll ägs av oss och våra licensgivare och den skyddas av intellektuell egendoms- och marknadsföringslagstiftning. Detta innebär att varumärken, företagsnamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout och information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från oss.

Friskrivning
Vi reserverar oss för fel i bild och typografi på Webbplatsen, så som fel i produktbeskrivningar, tekniska angivelser, felaktiga priser eller inkorrekt information gällande en produkts lagerstatus. Vi har rätten av korrigera uppenbara fel och kan när som helst ändra eller uppdatera information på Webbplatsen.

Bilder på Webbplatsen är endast illustrativa och är ingen garanterad representation av det exakta antalet produkter du får om du beställer, inte heller att utseende, funktion eller ursprung för produkten stämmer.

Ändringar till de Allmänna villkoren
Vi kan ändra dessa Allmänna villkor när som helst. Vi applicerar sedan de ändrade Allmänna villkoren på Webbplatsen och de träder i kraft när du accepterar dem (i samband med att du lägger en ny order via Webbplatsen eller när du besöker Webbplatsen).

Lagval och tvistlösning
Vid händelse av tvist eftersträvar vi att följa beslut från relevanta nationella konsumentskyddsmyndigheter.

Tvister gällande tolkning eller tillämpning av dessa Allmänna villkor ska styras och tolkas i enlighet med den lagstiftning som gäller i det land eller den delstat som vi bedriver våra affärer från, och ska icke-exklusivt bedömas av domstol där vi har vårt säte. "Icke-exklusivt bedömas" betyder att du kan väcka ett mål mot oss inom en annan jurisdiktion, om det inom den nationella lagstiftningen finns en sådan rättighet.

Trygghetsgaranti

Allmänna villkor
För att få registrera dig i Solstickan Designs trygghetsgaranti måste du vara minst 18 år. Trygghetsgarantin gäller för brandsläckare som har varumärke Solstickan Design och är köpta i Sverige, Norge, Finland eller Danmark och som använts där. Du kan bara registrera brandsläckare som är köpt inom de senaste 6 månaderna. Spara alltid kvittot. Garantin gäller då den använts vid brand. För att garantin ska falla ut ska du därför kunna styrka att du drabbats av brand. Vi kan därför komma att begära att du uppvisar en kopia på ditt försäkringsärende som styrker att du utsatts för brand samt en bild på den Solstickan Design brandsläckare som använts för att släcka branden. Trygghetsgarantin gäller i fem år från inköpsdatum av i branden använd Solstickan Design brandsläckare. Trygghetsgarantin gäller dig som senast datum för brandtillfället har registrerat dig för vår trygghetsgaranti på Solstickan Designs hemsida www.solstickandesign.se. Garantiansvaret är begränsat till värdet av en motsvarande brandsläckare och ersättningen utgår med en ny brandsläckare av samma eller likvärdig typ. Frakt tillkommer om 59:- när en ny släckare beviljats.

Solstickan Design / Tradingbox AB förbehåller sig också rätten att ändra villkoren för trygghetsgarantin. Ändringen träder i kraft i samband med att denna kommunicerats på www.solstickandesign.se, där senaste villkoren alltid finns. Vi har rätt att dra in eller avsluta din registrering i Solstickan Designs trygghetsgaranti om vi finner det skäligt vid misstanke om otillåten användning eller missbruk av våra tjänster. Önskar du avsluta ditt medlemskap kan du kontakta vår kundservice på email kundtjanst@tradingbox.se

Informationshantering
Solstickan Design / Tradingbox AB behandlar personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen (PUL). När du registrerar dig för Solstickan Designs trygghetsgaranti godkänner du att dina personuppgifter sparas och behandlas. Uppgifterna kommer inte att lämnas eller säljas till utomstående. Syftet med Solstickan Design / Tradingbox ABs behandling av personuppgifter är att administrera insamlade uppgifter samt kunna erbjuda dig erbjudanden. Du har rätt att utan kostnad en gång per kalenderår begära att få information om vår behandling av dina uppgifter och du kan när som helst begära rättning av felaktiga uppgifter eller anmäla att du inte vill ha direktreklam. Begäran och rättelse skall skickas till vår kundtjänst på emailadress: kundtjanst@tradingbox.se


Det var allt! Vi hoppas att du är nöjd med ditt köp!
Dessa villkor upprättades av Solstickan Design den 2024-10-21